Zapasowe urządzenie rejestrujące i system online – co warto o tym wiedzieć?

Elzab Mini Online - kompaktowa kasa fiskalna

Dla niejednej działalności handlowej czy usługowej niezmiernie ważną kwestią jest prawidłowe ewidencjonowanie obrotu. I to istotną w dwójnasób. Po pierwsze – ze względu na obowiązujące przepisy prawne, po drugie zaś – z uwagi na płynność i efektywność prowadzenia sprzedaży na rzecz klientów detalicznych. Dlatego nierzadko przedsiębiorcy nie decydują się wyłącznie na jedną kasę bądź drukarkę fiskalną. Postanawiają również nabyć rezerwowe urządzenie rejestrujące. Czy takie rozwiązanie ma sens? I o czym należy pamiętać, gdy mamy zamiar wdrożyć dodatkową technologię sprzedaży?

Jak wiele zależy od urządzenia fiskalnego?

Oczywistością jest, że funkcjonujące przepisy obligują wielu przedsiębiorców do ewidencjonowania obrotu za pomocą urządzenia fiskalnego i wystawiania paragonów dla klientów. Dlatego kontekst prawny powoduje, że tego typu technologie mają szczególny charakter. Ich stan i działanie (podobnie jak samo użytkowanie kas oraz drukarek rejestrujących) bezpośrednio wpływają na obraz prowadzenia działalności. Stąd też obowiązkowe przeglądy techniczne, które mają na celu regularne sprawdzanie kondycji tych urządzeń. A także ich konserwację oraz zapobieganie usterkom czy awariom.

To wciąż jednak urządzenia jak każde inne – w tym znaczeniu, że mogą je spotkać różne wady, wypadki czy problemy techniczne. Jeśli podatnik ma obowiązek korzystać z kasy bądź drukarki fiskalnej, a ta z jakichś powodów odmówi posłuszeństwa, w świetle prawa musi zaprzestać kontynowania sprzedaży towarów i usług (ze względu na niemożność zaewidencjonowania kolejnych transakcji, poprawnego wystawiania paragonów itp.), do momentu, aż wszystko wróci do normy po interwencji uprawnionego serwisu. A to, jak łatwo się domyślić, z racji upływającego czasu, odbija się niekorzystnie na dochodach i finansach danej firmy. Istnieje jednak wyjście z podobnej sytuacji. Rozwiązaniem problemu często okazuje się posiadanie rezerwowego urządzenia fiskalnego. Przedsiębiorca będący w posiadaniu takiej technologii może kontynuować pracę z jej użyciem w momencie, gdy podstawowa kasa lub drukarka rejestrująca wymaga naprawy. Taka opcja nie tylko pozwala dopełnić obowiązków prawnych, wynikających z ewidencjonowania obrotu, ale również zapewnia brak przestoju w sprzedaży i ochronę finansów w trudniejszych okolicznościach.

Na jakich zasadach funkcjonuje rezerwowe urządzenie fiskalne?

Z regulacji prawnych jasno wynika, co wiąże się z sytuacją, gdy kasa bądź drukarka fiskalna uniemożliwia prawidłowe ewidencjonowanie obrotu. Ale przepisy nie nakładają na podatnika konieczności posiadania zastępczego urządzenia, które pozwoli na dalsze, zgodne z wytycznymi rejestrowanie sprzedaży towarów bądź usług. O tym, czy przedsiębiorca skorzysta z takiego rozwiązania, decyduje on sam. Co więcej, jeśli podatnik wybierze zakup zapasowego urządzenia fiskalnego, również od niego zależy, jaki to będzie model, ponieważ nie musi być on identyczny względem zwykle stosowanej technologii sprzedaży. Musi jednak pamiętać, że aby rozwiązanie to funkcjonowało zgodnie z prawem, musi być dostosowane do obowiązujących zasad. Mówiąc prościej – rezerwowa kasa lub drukarka fiskalna podlega takim samym wymogom, co urządzenie podstawowe: trzeba ją zafiskalizować, posiadać do niej książkę serwisową, wystawiać przy jej użyciu raporty dobowe i miesięczne, zgłaszać ją na przeglądy serwisowe itd.

A co w związku z wejściem systemu online?

Od dłuższego czasu jasne jest, że wraz z pojawieniem się zaawansowanego systemu teleinformatycznego oraz kas i drukarek rejestrujących online – zaszło też sporo zmian w przepisach fiskalnych. Regulacje dotyczą różnych kwestii, m.in. ustawowej ulgi z tytułu zakupu pierwszych urządzeń do ewidencjonowania obrotu. Jak to się ma do omawianego przez nas zagadnienia? Przedsiębiorcy chętnie decydowali się na rezerwowy model, ponieważ w niejednym przypadku zwrot obejmował obydwie nabywane technologie: podstawową i zapasową. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie ustawowa ulga dotyczy wyłącznie urządzeń rejestrujących online. Innymi słowy, chcąc skorzystać z refundacji, należy pamiętać, że wybierana kasa lub drukarka również musi posiadać standardy potrzebne do internetowej współpracy z CRK. Podobne zasady dotyczą przedsiębiorców z branż objętych obowiązkiem wcześniejszego przejścia na pracę z modelami online. Aby w ich przypadku ewidencjonowanie obrotu przy użyciu urządzeń rezerwowych było zgodne z prawem, będą oni musieli zaopatrzyć się w dodatkową kasę lub drukarkę online.

1 thought on “Zapasowe urządzenie rejestrujące i system online – co warto o tym wiedzieć?

  1. ja zdecydowalem sie na drugi model, co prawda nieco tanszy i prostszy no ale w koncu tu chodzi o sytuacje szczegolne, nie norme a serwisowac trzeba obie tak czy siak, ja w kazdym razie nie zaluje takiego wyboru w koncy biznes lepiej zabezpieczony hehe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CAPTCHA: *